Missä tahansa liikkeessä tehdään aina jonkinlaisia ostopäätöksiä, olivat ne sitten tuhansien tai kymmenien eurojen arvoisia. Siksi on tärkeää, että asiakkaalle saadaan miellyttävä ja luottavainen olo kaupantekotilanteessa. Valaistuksella on tässä tärkeä rooli - valolla pyritään korostamaan hyllyillä olevia tuotteita mahdollisimman hyvin ja tuomaan niiden parhaat puolet esille.

Tässä artikkelissa käymme läpi mitä tulisi ottaa huomioon liiketilojen ja myymälöiden valaistusta suunniteltaessa.

Hyvä valaistus liiketiloihin ja myymälöihin

Liiketiloja valaistessa on suotavaa käyttää asiantuntijan tekemää valaistussuunnitelmaa, jotta valoa saadaan oikea määrä oikeaan paikkaan. Asiantuntija osaa myös huomioida valaisimien värintoistoindeksit sekä häikäisyarvot, jolloin punainen näyttää hyllyssäkin punaiselta, eivätkä asiakkaat häiriinny liiallisesta häikäisystä.

Valaistuksessa on hyvä ottaa huomioon myös työntekijät. Heille on oltava riittävästi valoa eri työtehtävien suorittamiseen, sillä he saattavat olla koko työpäivän ainoastaan keinovalaistuksen varassa.

Valon määrä

Liiketiloissa tarvitaan eri paikoissa eri määrä valoa. Standardin mukaan esimerkiksi myyntitilassa tulisi olla vähintään 300 luksia ja kassa-alueilla tulisi olla vähintään 500 luksia, kun taas varastoihin riittää 200 luksia. Liiketiloissa tulee ottaa huomioon myös näyteikkunat. Hyvin toteutettu ja valaistu näyteikkuna houkuttelee paremmin asiakkaita liikkeeseen, tämän vuoksi näyteikkunalla valaistustasot voivat olla suurempia kuin muualla liikkeessä.

Värintoisto

Myymälän eri tiloissa valaisimen värintoistoindeksin tulisi standardin mukaan olla vähintään 80. Myymälöihin olisi syytä valita valaisimet mahdollisimman korkealla värintoistoindeksillä. Tällä tavoin voidaan varmistaa se, että esimerkiksi vaatteet näyttävät myös myymälän ulkopuolella saman värisiltä ja täten vältytään asiakkaiden pettymyksiltä sekä tuotteiden palautuksilta.

Minkälainen valaisin sopii liiketiloihin?

Myymälätilojen valaistuksessa käytetään useimmiten matalan häikäisyarvon omaavia valaisimia, joilla saadaan aikaiseksi tasainen ja miellyttävä valaistus. Tämän lisäksi käytetään kapean, kiilamaisen valonjaon ja korkean värintoistoindeksin kohdevalaisimia, joilla korostetaan myymälän yksittäisiä osa-alueita ja tuotteita. Muunneltavuuden takia kohdevalaisimiksi on hyvä valita kiskoilla kulkevat mallit, jotka ovat helposti liikuteltavissa – näin korostettuja alueita voidaan vaihdella vaikka päivittäin. Tyylikäs ulkoasu saadaan viimeisteltyä valonauhojen avulla, joilla voidaan korostaa erikoisempiakin yksityiskohtia.

Yleisvalaistus

Yleisvalaistus kannattaa toteuttaa leveä keilaisilla ja tehokkailla valaisimilla. Tähän sopii esimerkiksi moduulikattoihin suoraan sopiva Aada valopaneeli 60x60 tai valaisinkiskoon kiinnitettävä vanhojen loisteputkien korvaamiseen sopiva Runkovalaisin 60W. Tälläisilla valaisimilla saadaan toteutettua tehokas ja tasainen yleisvalaistus, joka auttaa asiakasta tekemään havaintoja liikkeessä.

myymälän yleisvalaistus led valoilla

Kohdevalaistus kiskovalaisimilla

Kohdevalaistuksella saadaan korostettua haluttavia tuotteita ja kiinnitettyä asiakkaan katse näihin tuotteisiin. Lisäksi sen avulla saadaan helposti isommissa liiketiloissa ohjailtua asiakkaan liikkumista liikkeessä haluttuja reittejä pitkin. Luomalla kontrasteja eri tiloihin kohdevalaisimien avulla saadaan myös lisää tunnelmaa liiketiloihin.

Valaisinkiskojen ja suunnattavien kiskovalaisimien avulla on hyvä toteuttaa kohdevalaistus. Täten saadaan helposti korostettua eri tuotteita kulloistenkin tarpeiden mukaan ilman, että tarvittaisiin tehdä suuria muutoksia liikkeen kalustukseen. Tähän tarkoitukseen sopii hyvin esimerkiksi Tinka -sarjan valaisimilla.

kohdevalaistus myymälään led valaisimilla

Yksityiskohtien korostus

Hyvä valaistus saadaan kruunattua korostamalla erilaisia yksityiskohtia liikkeissä. Tämä on helpointa toteuttaa valonauhojen avulla. Valonauhaa voidaan käyttää esimerkiksi logojen taustojen valaisuun tai sen avulla voidaan tehdä sisäänkäynneistä suorastaan valotaideteoksia.

Valonauhoihin voitte tutustua paremmin artikkelissamme LED-nauhoista.

Kauppakeskuksen valaistus valonauhoilla

Asiakasviihtyvyyden lisääminen valaistuksella

Uutta myymälävalaistusta suunniteltaessa kannattaa ensimmäisenä priorisoida asiakasviihtyvyys ja miellyttävän tunnelman luominen liikkeeseen. Vasta tämän jälkeen huomio kiinnitetään oikeanlaiseen kohdevalaistukseen, kiskojen sijoitteluun, ja muihin tiettyjä tuotteita esille tuoviin tekijöihin. Näin lähdetään siitä tärkeimmästä, eli hyvästä kaupankäyntifiiliksestä.

Suuremmissa liikkeissä onkin hyvä toteuttaa valaistus siten, että kulkureiteillä ja käytävillä valaistus on hieman pienempi kuin tuotehyllyillä, joissa valoa tarvitaan huomattavasti enemmän. Tällä tavoin tuotteet tulevat paremmin esille ja asiakkaalla on mukavampi kulkea liikkeessä, kun ei tarvitse olla koko ajan kulkea valokeilassa.


Julkasija: Winled Oy, Joona Saarelainen
Julkaistu : 05.11.2018

Lue myös